mandag 3. desember 2007

VLE/PLE og LMS

Forholder meg her til VLE (Virtual learning environment) /PLE (Personal learning environments) og LMS (Learning Management System)/digitale læringsplatformer.

Jeg personlig havner i den kategorien mennesker som godt kan finne på å sitte dag ut og dag inn foran skjermen og jobb, surfe og ikke minst lære. Men jeg er også av den oppfattning at IKT ikke kan erstatte menneskelige relasjoner, men kan være et godt og spennende tilskudd til etablert opplæring. IKT må forankres godt i læreplanene (noe som for øvrig ble gjort i forhold til innføringen av kunnskapsløftet) og i personalet. Kollegiet må forstå at man ikke kan velge bort ikt/digitale verktøy, dette har faktisk blitt en del av jobben vår.

Jeg mener derfor at den nettstøttede læringsprosessen må gå inn i det skole/elevstyrte læringsmiljøet. Skolen har et stort og viktig ansvar i forhold til å legge til rette for det ikt-støttede læringsmiljøet i form av nok maskiner til alle til enhver tid, nok utstyr og ikke minst god nok serverkapasitet og hastighet på nettlinjene.

Skolen må legge til rette for at elevene får den kunnskapen som skal til for å kunne gjøre seg nytten av all informasjon og kunnskap som ligger på nettet, men i tillegg slik jeg ser det har skolen et kjempe ansvar i forhold til å få de unge fremadstormende menneskene sosialisert og som den generelle delen av læreplanen sier: Det integrerte menneske.

For meg handler det om å integrere ikt som en naturlig del av den nettstøttede læringsprosessen, dvs at teknologi, maskiner, internett, Google docs, bloggline, hjemmesider, podkasting, RSS (XML-basert filformat) personlige hjemmesider etc blir brukt som en naturlig del av hverdagen enten man snakker om skole, arbeid eller fritid.

Ingen kommentarer: