tirsdag 4. desember 2007

Teknologiske løsninger/verktøy

Teknologiske løsninger/verktøy velges ut i fra hvilke oppgave som skal løses. Vi må velge de verktøyene som tjener vårt formål. Verktøyene må brukes der de gjør jobben sin best mulig. Både jeg som student og elevene mine bestemmer selv hvilke verktøy som fungerer best og bruker de der vi mener de fungerer best. Altså frihet til å velge, som vi liker å bruke og som får jobben gjort. Kanskje ikke læringa øker , men motivasjonen til elevene øker definitivt.

Brukervennlighet / grad av kompleksitet med tanke på brukerenes alder, evner, ressurser og problemer.

Skal mennesker som sliter med å holde orden på ting og tanker "utsettes" for verktøy som kan brukes til "alt og ingenting" med masse funksjoner? Eller skal vi hjelpe dem å fokusere ved å vise de mulighetene i form av enklere verktøy som ligger fritt tilgjengelig på nett, verktøy som er enkele å bruke, har oversiktlig funksjonsomfang og kan bare brukes til et formål. F. eks. for å lage en tegning, bruk PAINT ikke Photoshop.

Ingen kommentarer: