søndag 2. desember 2007

Læringsstiler

Det finnes en hel rekke ulike læringsstiler og våre elever vil enten være innefor en klart definert stil eller inneha elementer fra flere stiler

  • Taktil: Krever mulighet for hands-on og fysisk berøring. Digitale verktøy i seg selv er lite egnet

  • Kinestetisk: Ikke en læringsstil som umiddelbart kan utføres digitalt. Krever fysisk aktivitet

  • Visuell: Bruke mye bilder, animasjoner, forklaringer o.l

  • Audiovisuell: Bruk video og lydfiler, kombinert med flervalgsoppgaver (drill) og gruppearbeid.

  • Auditiv emne avhengig: Prosjektbasert der elevene jobber i par eller i mindre grupper.

  • Emne uavhengig: Prosjektbasert der elevene jobber individuelt.

  • Venstredominant: Viktig med verbale insturksjoner og forklaringer (lydfiler og video) Gi klart definerte oppgaver der elevene kan finne det "rette" svaret

  • Høyredominant: Gi skriftlig så vel som muntlige insturksjoer (blogg, forum, meldinger, podcast, youTube). Demonstrasjoner av hva elevene skal gjøre. Gi klare retningslinjer for en oppgave. Sørg for at du gir oppgaver som har mer enn et "rett" svar. La elevene benytte seg av tegning for å svare

  • Innovativ: Prosjektbasert læring (samarbeidslæring) med vekt på samarbeid. Der elevene må legge vekt på verdibaserte løsninger. La elevene diskutere sine verdier, holdninger og oppfatninger. (Bruk av forum, web 2.0)

  • Analytiske: Undervisning i fakta (nivå 1) Fakta kan selvsagt presenteres på mange måter (blogg, podcast, YouTube, foruminnlegg, websider, wiki etc.

  • Fornuftsbaserte: Problemløsningsoppgaver. Hvorvidt digitale verktøy kan benyttes her vil avhenge av faget.

  • Dynamiske: Legg opp til opplæring der elevenes følelser er i fokus, samt varierte oppgaver og problemstillinger som er utfordrende for elevene, også her vil nytten av digitale verktøy være avhengig av faget.
Dunn modellen

Ingen kommentarer: