torsdag 6. desember 2007

Skolen må begynne å bruke Internett som verktøy i stedet for som kilde

YouTube-episoden på Askøy nådde RedaksjonEN, og debatten ble faktisk ikke så verst.

Det har i flere sammenhenger på nettet blitt bemerket spesielt hva yngste deltager, leder av Elevorganisasjonen Vibeke Mohn Herberg, sa: "Skolen må begynne å bruke Internett som verktøy i stedet for som kilde." Mer presist kan det knapt sies. Dette betyr mer fokus på produksjon og aktiv bruk, mindre bruk av nettet som oppslagsverk. Herberg nevnte et konkret eksempel, som gikk på at elevene ble sendt til en bestemt innholdsressurs, uten at de ble gitt konkrete, produktive oppgaver.

Dette sier John Hoem i sin blogg, men han sier også mer som virkelig er bekymringsverdig, nemlig:
Den enkelte lærer kan stort sett bare glemme å installere programvare på sin egen PC og selv IT-ansvarlig på skolen sliter. I praksis fører dette til at de få lærerne som er innovatører møter en lang rekke hindre når de forsøker å promotere bruk av IKT i kollegiet.

Jeg ser helt klart at det nok ikke bare er jeg som har følt at jeg har jobba noe i motbakke, sammen er vi sterke heter det.

Ingen kommentarer: