onsdag 17. oktober 2007

Verktøybruk

MSN: Et ypperlig samarbeidsverktøy i nuet, men føler at Msn koster mer enn det smaker i forhold til tidsperspektivet. Man må være veldig konkret og msn passer vel best, etter min mening, når man ikke er flere enn to personer i samtale om gangen med spesifikk problematikk på tapeten.

WIKI: Et genialt verktøy i forhold til å jobbe prosessrettet, dokumentet kan utvikles over tid og hvem som helst kan gå inn og legge til sine kommentarer.

ITS LEARNING (LMS): Ypperlig til sitt bruk (gi beskjeder, lagre filer, innleveringer, prosessorientert skriv etc), men føler kanskje at læringsplattformene på mange måter kan være en bremsekloss i en del sammenhenger. På læringsplattformene er man bundet opp i funksjonaliteten på denne plattformen, ved å jobbe nettbasert vil man i prinsippet kunne få til alt bare man har kunnskapene til å fine funksjonene.

GOOGLE DOCS & SPREADSHEETS: Jeg ser at denne måten å jobbe på absolutt har relevans i forhold til å legge ut stoff og invitere hverandre som samarbeidspartnere i dokumenter, samarbeide i felles dokumenter, publisere relevant materiale på nettet. Her har vi i tillegg forsøkt å få i gang diskusjon i forholdt til funksjonaliteten på msn. Her har jeg alltid mine dokumenter tilgjengelig, en svært god erstatter for prosessorientert skriv i itslearning

Google groups: Invitere hverandre som samarbeidspartnere/diskusjonspartnere i et blogg liknende forum. Her har vi i tillegg forsøkt å få i gang diskusjon i forholdt til funksjonaliteten på msn.

E-MAIL: Gi hverandre beskjeder og tilbakemeldinger; lage avtaler; annen kommunikasjon som ikke dekkes av de andre kanalene

Mobiltelefonen: har også vært flittig i bruk når teknikken har sviktet oss (Les: når telenor og internett sambandet svikter) i form av samtaler, sms. Mms har foreløpig ikke vært i bruk.

VLE/PLE

Second life: Dette er en tredimensjonal verden som blir til ved hjelp av innbyggerene

Slideshare: PowerePoint presentasjoner online

VCT

Mindomo

Flock
Flock er nå nettleseren på min maskin sammen med internet explorer i en overgangsfase. Regner med at jeg etterhvert kutter helt ut explorer da jeg ser mange fordeler ved Flock

Pageflakes/Igoogle:
Pageflakes/Igoogle er noen av mange Web 2.0 som tilbyr muligheten for å sette opp og tilpasse egen hjemmeside. Det som er bra er tilbudet av såkalte "flakes/tabs". Flakes/tabs er moduler som kan settes inn på hjemmesiden. Pageflakes og igoogle ser jeg kan bli svært nyttige eventuellt i kombinasjon med blogline. Foreløpig har jeg valgt å fokusere på pageflakes og igoogle.

Wiki:
Et spennende verktøy i forhold til å jobbe prosessorientert. Stiller på mange måter likt med google docs.

Se flere verktøy, gratis programvare og spill i oppgave bloggen min

Ingen kommentarer: