onsdag 17. oktober 2007

Analyse, refleksjoner og drøfting.

Vi har opprettet en gjensidig forpliktende gruppekontrakt, se litt av prosessen fram til kontrakta her. Her kan du lese om gruppeprosessen vår Problemstilling/Gjennomføringsplan.

Dette er en foreløpig problemstilling. Jeg vurderer å bytte problemstilling. Her har jeg fått mange gode og konstruktive tilbakemeldinger og ikke minst god veiledning fra både gruppemedlemmene og veilederne på studiet.

Som jeg skriver over er dette en foreløpig problemstilling, jeg jobber egentlig med tre forskjellige alternative problemstillinger paralellt, begrunnelsen for dette er at jeg ønsker å avholde et møte med Ass rektor på skolen først, slik at vi får gjennomdrøftet dette.

En annen, slik jeg ser det, vektig forklaring i forhold til dette er at det viser seg at IKT enheten på skolen (hadde et møte med de i dag 15.10), har lagt inn restriksjoner på bruk av såkalte streaming sider og sperret disse på skolens nett (for eksempel blogg) msn etc på skolens nettverk dette begrunner de med datavirus og at det ”spiser” opp kapasiteten på skolens nett etc, noe som vanskeliggjør prosessen ytterligere i forhold til å fastsette problemstillinga mi.

Dette må jeg bruke noe tid på i forbindelse med bloggen min framover. Det kan se ut som om jeg har et stykke å ”gå” i forhold til ikt enhetens holdninger til læring med ikt, kunnskapsløftets ”basisferdigheter” og et ikt støttet læringsmiljø.

Det kan se ut som om jeg i førsteomgang er nødt til å sette inn støtet i forbindelse med ikt enheten og læringsmiljø, framfor å fokusere på elever, lærere og ledelse ved skolen. Jeg har omsider forstått (og tror jeg) omsider klart å jobbe etter prinsippet om å "lære med ikt" ikke om.

Dette kan i utgangspunktet vise seg å bli en kamp om å få lov til å bruke nettresurser/båndbredde i forhold til å drive med opplæring.

Jeg ser ikke bort fra at min endelige problemstilling (3) kan se slik ut:
"Hvordan legge til rette for læring med ikt, i samarbeid med ikt enheten på Sørumsand videregående skole".

Min endelige problemstilling i forhold til AVIK 6400, ser slik ut:
"Hvordan legge til rette for læring, med ikt, i samarbeid med ledelsen og lærernerestaurant og matfag ved Sørumsand videregående skole".

Foreløpig og fram til jeg får gjennomført møtet jeg skal ha med Assisterende rektor og ikt enheten på skolen vil min individuelle blogg være dokumentasjonen på min individuelle oppgave. Hvis jeg ser at problemstilling (1) og (2) blir gjennomførbare vil jeg komme til og opprette en ny blogg (bloggen er egentlig opprettet allerede, men det gjenstår og legge innhold på den) som vil gå mer på elevene. Skulle jeg ende opp med problemstilling (3) vil bloggen være ypperlig i forhold til å arbeide opp mot og overbevise ikt enheten på skolen, samt å få denne bloggen til å fungere som et kompetansenettverk i samarbeid med ikt enheten, ledelsen og interesenter i kollegiet.

Ingen kommentarer: