tirsdag 27. november 2007

Analysere og vurdere nettbaserte publiseringsverktøy

Analysere og vurdere nettbaserte publiseringsverktøy (Samarbeid på nett)

Her har jeg og gruppa prøvet ut flere forskjellige alternativer, blant annet:

Refleksjon

Har her forsøkt å se på hjemmeside som en presentasjonsform, opp mot for eksempel blogg.

En hjemmeside vil være statisk, helt og fullt avhengig av ”eieren” av siden for å kunne være oppdatert. Opprinnelig avhengig av html koding, men etter hvert har det kommet forskjellige reklamefinansierte alternativer som for eksempel denne siden jeg har laget her.

Jeg vurderer blogg som et bedre egnet presentasjons verktøy for den type presentasjoner og nettverk jeg ønsker å få på plass igjennom dette studiet. Jeg kunne for eksempel ha brukt google docs og lagt min layout og utforming på siden, for så å hefte den sammen til en type hjemmeside. En teknikk vi forøvrig brukte i avik 6200, gjennom notat, tabeller og hyperlenker i itslearning.

Bloggen er bedre egnet til å nå et større antall mennesker ute i verden, har instalert enda et i mine øyne genialt verktøy på bloggen min som heter google analytics. Et verktøy som slik jeg ser det nok er laget for personer/firmaer som skal tjene penger på siden sin, men for meg er dette et godt verktøy til å se hvem og hvor lenge personer er inne for å se på bloggen min.

Google analytics gir muligheter til å sjekke ut hvilket land de som er innom siden min kommer fra etc. For et par dager siden hadde jeg besøk både fra USA, New Sealand, Venezuela og ikke minst Norge. Det gjør meg stolt at jeg har laget noe som andre mennesker finner det verdt å besøke. Mitt stolteste øyeblikk kom for en tid tilbake, da Jan Arve Øverland, lærer ved Kongsberg videregående skole fant det bryet verdt å legge inn en kommentar i bloggen min.

En annen detalj som gjør at jeg mener google docs ikke er så godt som en blogg i denne sammenhengen, er at Bloggen slik jeg ser det har et ryddig og brukervennlig brukergrensesnitt, masse praktiske muligheter i forhold til tilpassninger og differensiering skal bare vise noen her:











Min konklusjon utfra alle mine argumenter i forbindelse med hyperlenkene over, analyser og vurderinger gjort over er at alt kan brukes i opplæringssammenheng, er geniale tilbud til brukeren, men må sees i sammenheng med situasjon og hvilken hensikt man ønsker å oppnå i forhold til arbeidsopperasjonen man skal utføre.

Se flere verktøy, gratis programvare og spill i oppgave bloggen min

1 kommentar:

Helleik Rabbe sa...

Hei, WordPress er bra spesielt til blogger, vi bruker det selv, men vil tipse om vårt eget verktøy, http://www.fastweb.no/publiseringsverktoy_270.html, som du setter opp selv “on the fly”. Det er ekstremt brukervennlig, både mht til å designe sidene og legge ut innhold.
Vi har også en svært god partnermodell om det skulle være av interesse.