For å kunne gi en fornuftig begrunnelse for valg av teknologiske og pedagogiske løsninger, så er det lurt å ha noen tanker om følgende:
- Pedagogisk valg/den didaktiske relasjonsmodellen
- Teknologisk valg
- Bruksområde
- Fordeler
- Ulemper
- Mottakergruppe
- Tidsbesparende
- Ressursbesparende
- Målet med faget/aktiviteten/publiseringsverktøyet
- Står det pedagogiske valget i forhold til aktiviteten
- Erfaringsdeling
- Måloppnåelse
- Resultat
- Arbeidsprosess
Kilde: Begrepsavklaringer for gruppa vår. (Franciska, Gry, Mats og Thor-Arne)
Velger helt bevisst å ikke gå inn i noen refleksjon i forhold til konkrete verktøy eller en konkret læringsstil, her da jeg mener at mine teknologiske og pedagogiske verktøy må sees i forhold til punktene over og ut ifra oppgave til oppgave – elev til elev. Jeg har her valgt å legge inn et eksempel på hvordan et læringsobjekt i forhold til en av mine elever kan se ut. Læringsobjektet ble utformet på siste samling, i sama
rbeid med Ole Fredrik.
I læringsobjektet har vi med overlegg ikke overøst elevene med verktøy, da verktøyene i utgangspunktet er nye for elevene.
Vi ønsker å motivere for bruk av digitale verktøy og vi ønsker å fremelske en godt forankra motivasjon og gode mestringsopplevelser i forhold til bruk av digitale verktøy, dette tror vi vil kunne gjøre eleven i stand til å mestre digitale verktøy i fremtiden.
Bildene er skannet fra: Hiim og Hippe, læring gjennom opplevelse, forståelse og handling. 1994
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar